Liczba produktów: 86
Rowery holenderski powinien być wygodny, komfortowy w prowadzeniu, posiadać miejski osprzęt rowerowy oraz umożliwiać jazdę z wygodną wyprostowaną sylwetkę za kierownicą. W rowerowym ruchu miejskim wyprostowana pozycja nie tylko jest wygodniejsza, ale także zwiększa maksymalnie widoczność tego co dzieje się na drodze przed i obok nas.
Rower holenderski, to specyficzny rodzaj roweru miejskiego, który pozwala na bardzo komfortową podróż przez miasto. Infrastruktura miasta posiada wiele elementów sprzyjających użytkownikom rowerów i zapewnia jeden z najszybszych transportów po zakorkowanym mieście. A cóż może być lepszego od szybkiego dojazdu do określonego miejsca w bardzo komfortowy sposób?
Historia rowerów dziś określanych mianem holenderskich rozpoczęła się pod koniec XIX wieku, kiedy to zaczęły powstawać pierwsze pierwowzory tego typu rowerów. Na terenach takich krajów jak Anglia, Niemcy, Francja oraz krajów Beneluksu zaczął rozwijać się przemysł rowerowy, który z początku był oparty na rozwiązaniach znanych z innych typów rowerów – zaczęto kopiować gotowe rozwiązania, co powodowało, że złożenie takiego roweru nie był kwestią rozwojową, a jedynie zaimplementowaną z innego typu rowerów. Na terenie Anglii przykładowo częstym wykorzystywanym mechanizmem były piasty planetarne, niemieccy konstruktorzy upodobali sobie hamulce nożne, Francuzi lubili przerzutki zewnętrzne. Na podstawie tych rozwiązań Holendrzy starali się wytworzyć własne marki w unikalnym dla nich stylu. Dodatkowym atutem jest ukształtowanie terenu Holandii – jest to dość płaski teren pozbawiony dużych przewyższeń, dlatego też nie była aż tak istotna waga samego roweru – mogły one być ciężkie, o szerokich oponach. Holendrom spodobał się kształt oraz wygląd tych rowerów – ich ceny zaczęły być coraz niższe co przełożyło się na wyższą dostępność. Początkowo rowery te wykorzystywane były jedynie do sportu i rekreacji, w późniejszym etapie, wraz ze wzrostem popularności, stały się niezależnym środkiem transportu.
W ciągu kilku lat ilość rowerów sprzedanych na terenie Holandii podwoiła się. Wróżyło to spory sukces dla holenderskich fabryk – w ówczesnych czasach było ich około 50, natomiast samych firm oraz marek rowerów było kilkaset. W późniejszym okresie rowery holenderskie były naprawdę pożądanym środkiem transportu – nawet dwudziestolecie międzywojenne nie zahamowało rozwoju branży rowerowej pomimo ograniczonego dostępu do gumy, z której tworzono opony. Druga Wojna Światowa delikatnie wstrzymała rozwój tej gałęzi transportu, jednak gdy wszystkie działania zbrojne ustąpiły, życie zaczynało przypominać obraz z przed wojen wzrosła podaż na rowery. Społeczeństwo zaczęło się wzbogacać, a tym samym chciało dóbr, które były produkowane przed wojną. W latach 60 XX wieku wzrósł eksport rowerów holenderskich na inne kraje oraz kontynenty. W tym okresie wiele firm nie przetrwało, wiele z nich połączyło siły tworząc spółki oraz potężne fabryki zajmujące się produkcją rowerów. Na przełomie lat 60 i 70 nastąpił spadek jakości produkowanych rowerów. Wszystko stało przez chęć sprzedaży rowerów po niższej cenie. Lata 80 dopiero pozwoliły na produkcje dobrych jakościowo rowerów miejskich. Był to okres, w którym jazda na rowerze stała się trendem i modą. W tym czasie dostępne były dobre rowery, nastawione na wieloletnią eksploatacje oraz tanie rowery, które były słabe jakościowo. W obecnych czasach rowery miejskie tworzone są przez duże firmy typu Gazelle, Batavus, Cortina lub Sparta. Ich wyposażenie jest adekwatne do ceny. Jakość rowerów została ustandaryzowana, a wieloletnie próby przyniosły efekt w postaci rowerów na lata.
Roweru holenderskiego nie da się pomylić z żadnym innym typem roweru. Jego konstrukcja jest tak charakterystyczna, że nawet niewprawione oko potrafi odróżnić taki rower od innych typów. Najważniejszymi cechami rowerów holenderskich jest rama. Rama tworzona jest z długich rur, które tworzą dwa trójkąty. Rura będąca wspornikiem siodła jest nieco pochylona w tył, a wysokość siodełka oraz kierownicy jest podobna. Dzięki temu pozycja na rowerze jest wyprostowana, nieobciążane są plecy oraz możliwe jest ciągłe patrzenie przed siebie. Dodatkowym atutem jest szeroka kierownica typu „jaskółka”, której kształt pozwala wygodnie ją chwycić, tak aby nie było koniecznie pochylanie się nad rowerem, a pozycja nadgarstków naturalna. Koła stosowane w takich rowerach są zazwyczaj 28” o znacznej szerokości oraz bieżniku miejskim. Pozwala to na komfortową podróż niezależnie od tego czy poruszamy się po asfalcie, kostce granitowej czy po utwardzonej ziemi. Rowery holenderskie zazwyczaj się w pełni doposażone w akcesoria, które poza funkcjonalnością nadają także charakteru całej konstrukcji. Zazwyczaj w tego typach rowerach zazwyczaj stosowane są duże, solidne bagażniki, których udźwig pozwala na przewożenie sakw, lub ciężkich przedmiotów. Dodatkowo rowery miejskie posiadają pełne błotniki, bardzo często wraz z chlapaczami. W rowerach tego typu stosuje się oświetlenie, które swoim wyglądem przypomina lampki stosowane w lata 60. Zazwyczaj są to chromowane, duże lampki wraz ze szklanymi lub plastikowymi reflektorami zasilane poprzez dynamo rowerowe.
Rowery holenderskie, jako że są przeznaczone do przemieszczania się po mieście mają wyposażenie rzadko spotykane w innych typach rowerów. Ze względu na specyficzne warunki w jakich są używane, czyli bez względu na pogodę, w rowerach holenderskich stosuje się pełne osłony na łańcuch oraz osłony na tylne koło rowerowe. Dzięki temu nie ma możliwości pobrudzenia odzieży podczas poruszania się na rowerze. Dodatkowo pełna osłona chroni odzież przez zniszczeniem, np. przypadkowe wkręcenie się w tylne koło lub w łańcuch. Nieodłącznym elementem roweru holenderskiego jest duży, chromowany dzwonek wykonany ze stali. Dzwonek pozwoli on ostrzec innych uczestników ruchu, ponieważ jego dźwięk jest donośny. Za napęd roweru holenderskiego zazwyczaj odpowiada przerzutka wewnętrzna, która pozwala na zmianę przełożenia roweru. Należy pamiętać, że rower holenderski przeznaczony jest do wygodnej podróży, a nie szybkiej. Stąd też piasty stosowane w rowerach nie pozwalają na rozpędzenie się do wysokich prędkości, a raczej na wygodną podróż rowerem, który jest mocno dociążony. Siodła stosowane w rowerach holenderskich zazwyczaj są amortyzowane oraz dość duże gwarantujące pełne poparcie. Dzięki amortyzacji nieodczuwalne są nierówności na drodze, zjazdy z krawężnika, a podróż po kostce brukowej jest komfortowa.
Rowery holenderskie marek Batavus, Sparta, Gazelle lub Cortina produkowane są w wielu rozmiarach ramy – rozmiar ramy to głównie długość pionowego odcinka rury od korby aż do siodełka. Dobranie tej długości zdeterminowane jest wzrostem użytkownika – każdy rozmiar ramy odpowiada pewnemu zakresowi wzrostu. Nie wiesz jak dobrać rozmiar ramy rowerowej?
Kolejną kwestią jest wyposażenie – rodzaj piasty, rodzaj kół oraz poboczne akcesoria po pierwsze determinują cenę oraz mają wpływ na komfort jazdy. Często stosowane są piasty wewnętrzne z serii Shimano Nexus – od wersji 3 biegowych, aż po 8 biegowe. 8 biegów pozwala na lepsze rozpędzenie, lepszą kontrolę nad prędkością oraz rozwinięcie wyższej prędkości. Dzięki temu łatwiejsze jest rozpędzenie roweru, utrzymanie prędkości, pokonywanie podjazdów lub jazda z ciężkimi sakwami. Piasty wewnętrzne wyposażone w 3 biegi (np. Shimano Nexus 3 lub Sturmey Archer 3) jest nieco ograniczona pod względem maksymalnej prędkości oraz przełożenia napędu. 3 biegowe piasty dobre są do rowerów stosowanych głównie jako rekreacja lub jako środek transportu. W kwestii wyposażenia rowery miejskie posiadają różne rodzaje hamulców – niektóre jedynie V-Brake, inne V-Brake i torpedo, a jeszcze inne posiadają hamulce rolkowe. Hamulce rolkowe są najbardziej bezobsługowym rodzajem hamulców, ich zasada działania przypomina działanie hamulców bębnowych znanych z samochodów. Hamulce rolkowe charakteryzują się wysoką siłą hamowania, jednak nie są tak bezpośrednie jak hamulce V-Brake, dzięki czemu nie ma możliwości pełnego zablokowania koła, a w efekcie upadku przez kierownicę. Hamulce te idealnie sprawdzą się na płaskim terenie oraz na terenie z lekkimi wzniesieniami. Zbyt strome zjazdy mogą powodować zgrzanie się hamulców, a tym samym obniżenie ich sprawności lub uszkodzenie.
W rowerach miejskich zazwyczaj stosowane są koła w rozmiarze 28”. Ważne jest przy wyborze roweru, aby opony stosowane w rowerze posiadały wkładkę antyprzebiciową. Teren miejski, a szczególnie ścisłe centrum, jest jak pole minowe dla opon. Spora ilość potłuczonego szkła, ostre przedmioty, plastikowe ostre elementy. Sam rower jest dość ciężki i duży, w przypadku przebicia dętki i braku możliwości załatania jej rower trzeba będzie holować do domu. Warto zainwestować w opony wyposażone we wkładkę antyprzebiciową – producentem stosującym takie rozwiązania jest np. Schwalbe.
Kolejną kwestią jest stylistyka roweru holenderskiego – producenci tego typu rowerów posiadają zarówno klasyczne konstrukcje stylizowane na starsze modele jak i nowsze konstrukcje posiadające inna konstrukcje oraz kształt ramy. Doskonałym przykładem może porównanie wyglądu roweru miejskiego Gazelle Classic oraz rower miejskiego Batavus Quip N3. Oba rowery są klasyfikowane jako rowery miejskie i holenderskie, jednak ich konstrukcja jest zupełnie inna. Poza wyborem kształtu ramy oraz jej konstrukcji ważny jest również lakier zastosowany. Rowery miejskie produkowane są w wielu wariantach kolorystycznych – możliwości wyboru są ogromne.
Pomimo stylistyki retro rowery miejskie popularnych holenderskich producentów są nowoczesne i produkowane z użyciem nowoczesnych materiałów, takich jak aluminium, dzięki czemu są lekkie. Do rowerów miejskich produkowane są tysiące przydatnych akcesoriów i części poprawiających komfort ich użytkowania. W przypadku uszkodzenia, którego z elementów roweru, np. osłony łańcucha lub oświetlenia możliwe jest zamówienie elementów zastępczych pochodzących prosto od producenta. Reszta elementów, takich jak układ napędowy wymaga standardowego serwisu, który można przeprowadzić samemu Nasz serwis specjalizuje się w naprawach oraz konserwacji rowerów miejskich. Posiadamy spory dostęp do części zamiennych oraz osprzętu rowerowego, które dobierane są na podstawie numeru ramy rowerowej. Zapraszamy do kontaktu lub bezpośrednio do serwisu znajdującego się we Wrocławiu przy ulicy Świdnickiej 49.
Jeżeli podobają ci się klasyczne rowery holenderskie najlepszym wyborem będzie rower miejski Gazlle Classic, który jest konstrukcyjnie identyczny jak rowery tworzone w ubiegłym wieku. Rower występuje zarówno w wariancie męskim oraz damskim z obniżoną górną ramą. Rama w tym modelu wykonana jest ze stali, dzięki temu jest bardzo wytrzymała, a gwarancja producenta na luty oraz sama stal wynosi 10 lat. Koła w tym modelu są w rozmiarze 28” o średnicy 635 mm – oznacza to, że są większe niż klasyczne koła 28”, których średnica wynosi 622 mm. Większe koło oznacza jeszcze większy komfort jazdy oraz niższe opory toczenia. W tylnej piaście tego roweru znajduje się przerzutka wewnętrzna Shimano Nexus 3, która wyposażona jest w hamulec torpedo (hamowanie odbywa się poprzez wciśnięcie pedałów w przeciwnym kierunku do pedałowania).
Równie klasycznym rowerem połączonym z teraźniejszym designem jest rower miejski Sparta Pick-Up Classic to wygodny rower, który charakteryzuje się podwójną górną rurą ramy rowerowej. Rower również został wyposażony w piastę z biegami wewnętrznymi Shimano Nexus 3 wraz z hamulcem torpedo. Dodatkowo rower ten zapewnia bardzo dużą przestrzeń bagażową – fabrycznie ten rower posiada przedni oraz tylny bagażnik. Tylny bagażnik z powodzeniem może zostać wyposażony w sakwy rowerowe – wszystko dzięki dużemu udźwigowi bagażnika. Przedni bagażnik może być stosowany jako standardowy bagażnik wraz z ekspanderami do przedniego bagażnika lub można zamontować na nim skrzynie transportową, która zwiększa ładowność oraz możliwości transportowe roweru.
Czy rower miejski to dobry środek transportu, wygodny i tani w użytkowaniu na co dzień? Według nas na te wszystkie pytania odpowiedz brzmi „tak”. Rowery anatomicznie przystosowane są do jazdy w wyprostowanej pozycji – zapewnia to brak bólu pleców, brak konieczności schylania się do kierownicy oraz ergonomiczną i komfortową pozycje nawet podczas długiej podróży. Kierownica zapewnia naturalne ukształtowanie dłoni i nie powoduje obciążania łokci oraz nadgarstków – pozycja za kierownicą jest w stu procentach naturalna. Rowery tego typu idealne są do przemieszczania się po mieście – zarówno po ścisłym centrum jak i jego obrzeżach. Duże koła zapewnią komfort poruszania się niezależnie od rodzaju nawierzchni. Funkcje bagażowe tego typu rowerów są ogromne – bagażniki są stalowe i przystosowane są zarówno do przewozu ciężkiego bagażu oraz dzieci w fotelikach. W przedniej części możliwe zamocowanie jest koszyka rowerowego (na przykład wiklinowego), który idealnie sprawdzi w momencie pójścia na zakupy, biwaku lub przewozu rzeczy niezbędnych w pracy. Rowery miejskie są bogato wyposażone – w standardzie zazwyczaj znajduję się pełen osprzęt taki jak błotniki, komplet oświetlenia, nóżka, bagażnik, ekspandery na bagażnik, dzwonek. Podczas zamawiania roweru w naszym sklepie jest on pakowany w trójwarstwowy, gruby karton, który zapewnia bezpieczeństwo przewożonego roweru. Rowery wysyłane przez nas są gotowe do jazdy!