Kategorie produktów

Nowości

Promocje

Producenci

Sklep

Zakupy

Zamówienia

Klient

OPIS KATEGORII BANNER
Lampki i dynama rowerowe

Przednie i tylne lampki rowerowe. 

Jazda na rowerze może zarówno funkcjonalna, ekologiczna, ekonomiczna jak i również dostarczać mnóstwa radości.  Codziennie masa ludzi wybiera rower zamiast innych sposobów dojazdu do pracy, szkoły, sklepu – niektórzy z przymusu, bo rower jest tańszy niż samochód, niektórzy z wyboru, bo uwielbiają jazdę na rowerze. Jednak ciężko znaleźć osobę, która nie lubi wycieczek rowerowych oraz poznawania nowych miejsc z dala od dróg publicznych. Niezależnie czy jeździ się rekreacyjnie, zawodowo, czy traktuje się rower jako alternatywę auta należy pamiętać o jednym – bezpieczeństwo rowerzysty oraz osób postronnych jest najważniejsze. Najlepszym sposobem na bycie bezpiecznym podczas jazdy na rowerze jest zastosowanie dobrego oświetlenia rowerowego na froncie i tyle roweru. Jak w samochodzie, tak i w rowerze warto odznaczać się na drodze aktywnym oświetleniem roweru – nawet będąc pieszym można zauważyć często auta poruszające się bez świateł. Oświetlone pojazdy łatwiej wyłapywane są przez mózg, szybciej dostrzega się kontur oraz kierunek jazdy pojazdu. Te zasady odnoszą zarówno do rowerów jak i samochodów.  Nie bez przyczyny w Polsce obowiązuje prawo do całorocznego korzystania ze świateł mijania lub świateł przeznaczonych do jazdy dziennej.
Wybór odpowiedniego oświetlenia rowerowego
Czym kierować się podczas wyboru lampek? Jakie są najważniejsze parametry? Jakie źródło światła wybrać? Odpowiedź na te oraz inne pytania znajdziecie Państwo w poniższym tekście – postaramy się jak najbardziej opisać kategorię oświetlenia rowerowego.

Jakie oświetlenie wybrać?

Odpowiedź na to pytanie jest dość trudna i złożona, ponieważ każdy posiada inny styl oraz całkowicie inny rzeczy może uważać za ładne. Należy jednak pamiętać, że każde oświetlenie roweru to jednak oświetlenie – czyli nasze bezpieczeństwo. Do rowerów miejskich oraz typu cruiser chętniej wybierane są lampki pasujące stylistycznie lub kolorystycznie do roweru, w przypadku rowerów miejskich, trekkingowych, szosowych raczej milej widziana jest prostota i większa moc samej żarówki niż barwa obudowy. Jednak jak już wcześniej wspomnieliśmy – jest to dość osobista kwestia i wybór może być zupełnie inny. Przechodząc do kolejnego parametru znaczącego w przypadku oświetlenia (poza stylistyką) jest źródło prądu. Aktualnie na rynku można znaleźć oświetlenie rowerowe, które zasilane może być z baterii alkaicznych, wbudowanych akumulatorów litowo-jonowych lub bezpośrednio z prądnicy roweru (np. zewnętrznej napędzanej przez oponę lub wewnętrznej mocowanej w piaście wykorzystującej sam obrót koła).

Lampki na baterie alkaiczne

Jest zazwyczaj najtańsza kategoria oświetlenia rowerowego. Lampki dostarczane przez producenta zasilane są różną ilością i różnymi typami baterii – popularne są baterie AA, AAA lub CR3032. Bateriami AA zazwyczaj zasilane są większe lampki wyposażone w mocniejszą żarówkę (klasyczną lub LED). Idąc dalej tym tokiem im mniejszy rozmiar baterii tym mniejsza lampka, tym samym mniejszy żarówka i mniejszy pobór prądu. Baterie pozwalają na prace jednej lampki od kilku do kilkudziesięciu godzin, także jest to dość dobra opcja dla osób, które z roweru korzystają raczej sporadycznie.
Kolejnym segmentem są lampki wyposażone w akumulatory litowo-jonowe. Zazwyczaj są to dość małych rozmiarów lampki, ponieważ sam akumulator nie potrzebuje aż tyle miejsca, ile wymagają baterie AA. Lampki te przeważnie zasilają diody LED umieszczone w lampkach – dioda LED jest dużo bardziej energooszczędna niż klasyczna żarówka, dlatego też sprawdza się w tej sytuacji. Lampki wyposażone w diody LED oraz akumulator litowo-jonowy pozwalają na nieprzerwane użycie przez kilka do kilkunastu godzin. Dla wielu może to okazać się minusem, jednak należy pamiętać, że w przypadku akumulatorów istnieje możliwość ponownego naładowania go za pomocą zintegrowanego portu, np. Micro USB. Lampki wykorzystujące ten standard są dość powszechne, dzięki czemu tym samym kablem można naładować zarówno telefon jak i lampkę. Istnieje możliwość również ładowania takiej lampki z powerbanku – niektóre modele pozwalają nawet na równoczesne świecenie oraz ładowanie. Lampki przeznaczone do wyczynowego użytku często posiadają osobny akumulator montowany na ramie roweru – wszystko przez zastosowanie diód LED o dużej mocy, które do działania na wysokich obrotach potrzebują dużo energii elektrycznej. Należy pamiętać, że same diody LED również posiadają swoją żywotność określoną w godzinach działania, jednak ta liczba jest tak duża, że wystarczy tylko posiadanie świadomości na ten temat.  Lampki wykorzystujące akumulatory litowo-jonowe przeważnie wyposażone są w system ostrzegania o rozładowującej się baterii. Wtedy lampka w charakterystyczny sposób informuje o zbliżającym rozładowaniu akumulatora.
Lampki wykorzystujące dynamo to ukłon w stronę dawnych metod zasilania oświetlenia rowerowego – wg nas jest to jedna z najlepszych metod, ponieważ nie posiada baterii, które jak wiadomo lubią się nieoczekiwanie rozładować. Taka lampka zasilana jest z prądnicy umieszczonej w przedniej piaście koła rowerowego lub zewnętrznej prądnicy wprawianej w ruch poprzez obrót koła i styk z oponą. Prądnice nie wymagają wysokich prędkości do działania – sprawność tych urządzeń jest wysoka i nawet niska prędkość potrafi oświetlić nam drogę. Nowoczesne lampki stosowane w rowerach są często wyposażone w system światła postojowego. Wewnątrz lampki znajduje się kondensator magazynujący energię, która zużywana jest podczas postoju roweru. Pozwala to na krótkotrwały postój wraz z pełnym oświetleniem drogi i otoczenia – jest to doskonała opcja podczas poruszania się po zmroku, gdy wymagane jest częste zatrzymywanie się (np. sygnalizacja świetlna). Lampki zazwyczaj nie są sprzedawane w komplecie z dynamem zatem należy dokupić je osobno. Wszystko zależy od rodzaju prądnicy stosowanej w rowerze. Wszystkie dostępne dynama rowerowe znajdują się tutaj – dynama rowerowe.

Homologacja lampek rowerowych

Niezależnie od rodzaju zasilania oraz typu żarówki i klosza lampki w Polsce nie wymagają stosownych homologacji. Oznacza to ze nie jest określony kąt padania strumienia światła na jezdnię ani jego moc ani rodzaj żarówki czy diody. Oznacza to, że można korzystać z dowolnego sprzętu dostępnego na rynku. Jednak nasz sklep w większości wyposażony jest w asortyment pochodzący od zagranicznych dostawców, który bardzo w większości produkowany jest w Niemczech. Niemcy mają zgoła inne podejście do tego tematu i tam obowiązują regulacje nazwa StVZO czyli Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung. W tłumaczeniu jest to przepis o dopuszczeniu do ruchu na drogach publicznych. Z czym się wiąze taki przepis? Ustandaryzowana jest moc światła pochodzącego z lampki na dystansie 10m i wynosi ona 10 luksów (10 lumenów na metr kwadratowy powierzchni) – taka ilość światła przed rowerem zapobiega oślepieniu kierowców oraz innych użytkowników dróg publicznych. Lampki spełniające te standardy charakteryzuje to, że główna moc żarówki oświetla dalszą drogę przed rowerzystą, a światło rozproszone doświetla najbliższy fragment przed rowerzystą. Złe ustawienie takiej lampki skutkuje bardzo słabo oświetloną drogą, a cała moc kierowana jest w oczy innych uczestników ruchu drogowego. Stosowanie lampki posiadającej reflektor o standardach StVZO pozwala na komfortową jazdę po mieście, pełne oświetlenie drogi oraz doskonałą widoczność – zarówno naszą jako użytkownika roweru oraz widoczność nas – jako uczestnika ruchu drogowego.

Moc lampek rowerowych

Moc, a dokładniej natężenie oświetlenia, lampek rowerowych określana przeważnie jest w luksach – podobnie jak ma się w przypadku tradycyjnych żarówek stosowanych w gospodarstwie domowym. Przeważnie wyższe natężenie oświetlenia odpowiada lepszemu oświetleniu drogi, jednak wszystko odbywa się kosztem czas działania takiej lampki. Stąd też producenci programują lampki, aby mogły działać w kilku zróżnicowanych stopniach mocy. W tanich lampkach jest to dwustopniowe – tryb normlany oraz tryb flash (błyskające światło w równych odstępach czasowych). W lampkach z wyższej półki” tych stopni jest więcej – pozwalają one na świecenie lampki w trybie ciągłym w różnym natężeniu oraz zapewniają często do kilku trybów typu „flash”. Wykorzystanie niższej mocy lampki pozwala skutecznie zaoszczędzić akumulator i pozwala na dłuższe nieprzerwane działanie lampki.

Montaż lampek rowerowych

W tym temacie wszystko zależy od ilości dostępnego miejsca przy rowerze. Przeważnie lampki montowane za pomocą zacisków, gumowych pasów lub mechanicznie za pomocą klasycznej śruby. Lampki wyposażone w akumulatory charakteryzują się niestałym montażem, który pozwala na szybkie ściągnięcie adaptera montażowego lub wypięcia samej lampki, na przykład by uchronić ją przed kradzieżą lub żeby zmienić baterie. Lampki zasilane z prądnicy zewnętrznej charakteryzuje stały montaż do np. przedniego widelca w okolicy jego śrub montażowych lub na tylnym błotniku. Konstrukcja takiego montażu pozwala w łatwy sposób ściągnąć klosz, żeby na przykład wymienić przepaloną żarówkę. Weilu producentów, w przypadku uszkodzenia lub zgubienia elementów montażowych lampki, posiada w swojej ofercie części zamienne, które można z powodzeniem zamontować z daną lampką. W ten sposób za kilkanaście złotych można uniknąć wymiany lampki za trzycyfrową kwotę.

Tylne lampki rowerowe

Ilość rodzajów oraz typów lampek tylnych jest dużo mniejsza niż przednich – wynika to z tego, że lampka tylna spełnia funkcję jedynie ostrzegawczą i pozwalającą na ustalenie pozycji rowerzysty. W zdecydowanej większości tylne lampki rowerowe wykorzystują energie elektryczną pochodzącą z baterii lub akumulatorów litowo-jonowych. Dzięki niskiemu natężeniu czerwonej diody umieszczanych w lampkach ilość pobieranej energii jest dużo mniejsza – dzięki temu tylne lampki są bardziej ekonomiczne pod względem kolejnych ładowań lub wymiany baterii. Tylne lampki rowerowe mogą posiadać wiele trybów, a jednym z ważniejszych jest tryb „flash”. Tylne lampki w większości przeznaczone są do montażu na wsporniku siodełka, tzw. sztycy podsiodłowej. Istnieją również lampki przeznaczone do montażu na błotniku zasilane poprzez prądnice zewnętrzna – spora liczba modeli wyposażona jest w system światła postojowego. 

Polecane lampki rowerowe

Jednym z większych producentów lampek rowerowych jest firma Sigma. Lampka rowerowa Sigma Buster 100 to przednia lampka rowerowa przeznaczona do mocowania na kierownicy posiadająca aż sześć trybów pracy. Lampka posiada wbudowaną baterię Li-ion, której ładowanie odbywa się za pomocą kabla micro USB. Zastosowana dioda CREE LED oraz zastosowany reflektor pozwalają oświetlić do 35 metrów. Żarówka posiada we włączniku dwie diody, które zależnie od stanu naładowania urządzenia świecą się odpowiednim kolorem – czerwony, gdy poziom naładowanie spadnie poniżej 30%, a zielonym, gdy bateria jest naładowana. Czerwona dioda również świeci się podczas ładowania. Reflektor lampki pozwala oświetlić drogę przed nami, a także boczne fragmenty drogi. Lampkę można jednocześnie ładowana oraz oświetlać nią drogę. Lampkę można przymocować do kasku lub kierownicy.
Tylna lampka rowerowa Sigma Nugget II to odświeżona wersja pierwszej wersji Sigma Nugget. Lampka została wyposażona w mocną diodę LED, która pozwala być widocznym nawet z 400 metrów. Lampka posiada trzy tryby działania lampki pozwalają dobrać moc światła do otoczenia, a także wydłużyć prace na baterii nawet do 8 godzin na jednym ładowaniu. Reflektor zastosowany w lampce pozwala na rozproszenie światła o promieniu 220°. Źródłem zasilania w lampce jest akumulator Li-Ion, który ładowany jest za pomocą portu Micro USB (kabel jest dołączony do zestawu) – czas ładowania wynosi 2 godziny. Lampka została wyposażona we wskaźnik, który informuje o rozładowującej się baterii. Za montaż lampki odpowiada wykonany z wysokiej jakości o-ring, który pozwala pewnie przymocować lampkę do sztycy podsiodłowej. Wodoszczelność lampki została określona certyfikatem IPX4, który według definicji zapewnia całkowitą ochronę przed spryskiwaniem i zachlapaniem wodą z różnych kierunków z natężeniem do 10 litrów na minutę.
Podwójna lampka bezpieczeństwa Sigma Micro Duo łączy w kompaktowej obudowie dwie diody LED, jedną białą, a drugą czerwoną. Lampka dzięki uniwersalnemu systemowi montażowemu możliwe jest nie tylko zamocowanie jej przy rowerze, ale również przy odzieży lub plecaku. Przy pomocy przycisku można wybrać która dioda ma działać oraz w jakim trybie – ciągłym lub błyskającym. Zasięg diod zastosowanych w lampce to 50 metrów. Lampka została wykonana w wodoszczelnej technologii IPX4, dzięki czemu jest odporna na zachlapania i opady atmosferyczne. Lampka zasilana jest dwoma bateriami CR2032, które zapewniają 60 godzin ciągłego świecenia.
Kolejnym dość dużym producentem lampek roweorych jest firma Spanninga. Spanninga posiada wiele technologii, które dodatkowo pozawalają wykorzystać zastosowaną diodę maksymalnie. Jedną z ciekawszych propozycji lampek Spanninga jest przednia lampka rowerowa Spanninga Axendo 60 XDAS, która została wyposażona w oświetlenie aktywne oraz pasywne. Lampka przeznaczona jest do rowerów wyposażonych w dynamo. Źródłem światła w tej lampce są dwie diody LED o sumarycznej mocy 60 Lux. W połączeniu z dodatkowym reflektorem lampka potrafi oświetlić 20 metrów drogi przed rowerem. Największą zaleta tej lampki jest system Light & Motion Sensor, który automatycznie zapala lampkę podczas wykrycia ruchu oraz w przypadku zapadnięcia zmroku. Dodatkowa technologia Safe-Stop oferuje świecenie lampki podczas krótkich postojów. Obudowa lampka została wykonana z solidnego aluminium, dzięki czemu sama lampka jest dość lekka, bo waży jedynie 140 gramów.
Kolejną godną polecenia lampką przednią jest przednia lampka rowerowa Spaninnga Arco (USB). Lampka charakteryzuje się nietypowym kształtem oraz miejscem montażowym. Lampka montowana jest w poziomie na centralnej części kierownicy rowerowej. Wewnątrz tej lampki znajduje się dioda COB-LED, która posiada wyjściową moc 80 lumenów – przekłada się na oświetlenie sporej części drogi przed rowerem oraz widoczność przez innych uczestników ruchu drogowego aż z 500 metrów. Lampka wyposażona jest w trzy tryby świecenia, które różnią się między sobą natężeniem generowanego światła. Lampka jest wyposażona w akumulator, który ładowany jest za pomocą kabla USB. Lampka Spanninga występuje również w zestawie wraz z tylną lampką rowerową będącą tym samym modelem lampki. Zestaw można kupić tutaj: Zestaw lampek rowerowych Spanninga Arco (USB)
Najmniejszą lampką produkowaną przez firmę Spanninga jest przednia lampka rowerowa Spanninga Dot, której średnica wynosi tylko 25 mm. Za zasilanie w tym modelu odpowiadają dwie baterie CR2032. Źródłem światła w tym modelu jest jedna biała dioda LED o mocy 10 lumenów. Moc lampki nie jest duża, jednak wystarczająca, aby pozostać widocznym z 500 metrów. Lampka montowana jest za pomocą silikonowego uchwytu, dzięki któremu lampka montowana jest do przednich części roweru. Lampka posiada dwa tryby świecenia, które między sobą różnią się zużyciem baterii.
Firma Spanninga produkuje również przednie lampki rowerowe będące świetnym dopełnieniem stylu w klasycznych rowerach miejskich i holenderskich. W tego przypadku rowerach rzadko stosuje się lampki rowerowe o nowoczesnym wyglądzie, a raczej stara się zachować jego design jak w latach produkcji. Taką propozycją może być lampka przednia lampka rowerowa Spanninga Swingo, której chromowana obudowa świetnie wpisuje się w stylistykę roweru miejskiego. Lampka zasilana jest za pomocą 3 baterii AAA, które wystarczą na 140 godzin działania lampki. Lampka dobrze oświetla drogę dzięki zastosowaniu wewnątrz reflektora. Światło pochodzące z lampki jest widoczne przez innych uczestników ruchu z odległości 1500 metrów. Duża przednia powierzchnia lampki (aż 70 mm) sprawi, że droga będzie oświetlona równomiernie. Lampka występuje również w kolorze czarnym.

Znajdziecie tu przednie i tylne lampki rowerowe przeznaczone zarówno do rowerów sportowych,  jak i miejskich. Przednie lampki mocowane nad błotnik, wspornik kierownicy lub bezpośrednio na kierownicy, tylne na bagażnik, błotnik, lub sztycę siodełka. Posiadamy w ofercie lampki mocne lampki rowerowe czołowych producentów, takich jak: AXASigma, Busch & Muller, Spanninga, Union, Trelock, Cat Eye; a także przednie i tylne lampki przeznaczone do rowerów elektrycznych Batavus, Gazelle, Sparta, Koga. Wszystkie lampki dostępne w naszym sklepie posiadają 2 lata gwarancji producenta.

Czytaj dalej




Ostatni zakup wczoraj o 22:55.