Napęd paskowy Gates do roweru, bardzo wytrzymały i niezawodny napęd, który praktycznie nie wymaga konserwacji, nie brudzi oraz wytrzymuje przebiegi znacznie większe niż tradycyjne łańcuchy. Świetnie się sprawdza w rowerach miejskich, wyprawowych i elektrycznych.
Napęd paskowy Gates, korba, pasek, zębatki. Sklep rowerystylowe.pl zaprasza
Napęd paskowy Gates do rowerów to wspaniały wynalazek, stosowany był do tej pory głównie w motocyklach. Ma mnóstwo zalet i jest świetnym rozwiązaniem, które w połączeniu z piastą wielobiegową rozwiązuje mnóstwo problemów występujących w najpopularniejszym w tej chwili napędzie opartym o łańcuch i przerzutki. System ten jest wyjątkowo odporny na zabrudzenia, praktycznie nie wymaga serwisu, bo zupełnie nie potrzeba do niego smaru. Jest niesamowicie trwały, zapewnia przebiegi kilkunastokrotnie większe niż najlepsze i najwytrzymalsze napędy oparte o łańcuch. Do niedawna był jednak rzadkością w rowerach, bo zamontowanie paska napędowego wymaga specjalnej ramy z rozpinanymi tylnymi widełkami. Sytuacja zmieniła się, napęd ten zaczął się mocniej popularyzować kiedy do swoich piast zaczęła stosować je firma Shimano. Zaś firma Gates stała się praktycznie liderem w tej gałęzi rynku. Głównie dlatego, że połączenie zębatek Gates z
paskiem Carbon Drive uważa się obecnie za lidera wśród sposobów napędzania rowerów długodystansowych. Sklep internetowy rowerystylowe.pl oferuje między innymi takie elementy do napędu paskowego Gates Carbon Dive jak zębatka pod pasek zębaty, korba do napędu paskowego oraz oczywiście sam pasek napędoy. Są tutaj także przednia zębatka do roweru elektrycznego z napędem Bosch, tylna zębatka Carbon Drive oraz tylna zębatka CDX Shimano HG. Jeśli chcesz zrezygnować z tłustych od smaru i ciężkich łańcuchów, tego typu rozwiązanie jest dla Ciebie! Paski wzmacniane węglem wytrzymują dłużej niż jakiekolwiek łańcuchy. Wielu ekspertów z branży twierdzi, że rowery na pasek to po prostu przyszłość.
Napęd paskowy Gates do rowerów – co to takiego?
Napęd paskowy Gates to nowoczesna alternatywa dla tradycyjnego łańcucha, stosowana głównie w rowerach typu miejskiego i wyprawowego, chociaż spotyka się również rowery szosowe i trekkingowe stosujące te rozwiązanie. Produkuje go firma Gates Corporation, która znana jest z produkcji różnego rodzaju pasów napędowych do motocykli. Technologia ta wykorzystuje pas napędowy wykonany z elastycznego materiału. Najczęściej jest to poliuretan, wzmocniony włóknami z aramidu. Jest to niesamowicie odporny na zmęczenie materiał. Pas ten posiada specjalne nacięcia i wypustki, które pasują do dedykowanych zębatek instalowanych na tradycyjnych korbach i piastach wielobiegowych w kole tylnym. Dzięki temu zapewnia on skuteczny i cichy transfer mocy z korb na koło tylne roweru. Napędy paskowe Gates oferują w związku z tym wiele zalet w porównaniu do tradycyjnych łańcuchów. Przede wszystkim są one znacznie trwalsze w użytkowaniu niż tradycyjne łańcuchy. Brak metalicznych elementów eliminuje hałas związany z ruchem łańcucha po zębatkach. Poza tym, ponieważ pas napędowy nie wymaga smarowania, napędy paskowe są czystsze. Nie przyciągają też brudu i kurzu w takim stopniu, jak łańcuchy. Użycie wielobiegowej piasty, w której mechanizm zmiany biegów jest schowany w szczelnie zamkniętej puszce odpornej na błoto i wodę niesamowicie zwiększa trwałość napędu. Jazda po błocie i w deszczu praktycznie nie ma wpływu na jakość działania biegów, zmieniają się one tak samo łatwo jak w trakcie jazdy po suchym chodniku. Czego nie można powiedzieć o wciąż najpopularniejszym napędzie opartym o zewnętrzne przerzutki, łańcuch i kasety, które są bardzo wrażliwe na zabrudzenie błotem i piachem.
Co to znaczy rower na pasku?
Rower na pasku lub z napędem paskowym, to innowacyjne rozwiązanie w branży rowerowej. Ten zaawansowany system oferuje szereg korzyści, które przyciągają uwagę zarówno doświadczonych kolarzy, jak i entuzjastów rekreacyjnego pedałowania. W przeciwieństwie do klasycznych łańcuchów, pas napędowy w rowerze na pasku wykonuje się z wytrzymałego poliuretanu lub innego elastycznego materiału wzmocnionego włóknami aramidowymi. Dzięki precyzyjnie zaprojektowanym zębom na korbach i zębatkach pas gładko współpracuje z układem napędowym, eliminując wibracje i hałas charakterystyczny dla tradycyjnych łańcuchów. To sprawia, że jazda staje się bardziej komfortowa i cicha, co jest szczególnie doceniane w miejskich warunkach. Napęd paskowy oferuje również wyjątkową trwałość i właściwie brak konieczności konserwacji. Brak potrzeby smarowania i regularnego czyszczenia oznacza, że rower na pasku pozostaje czysty, a zarazem minimalizuje ryzyko zużycia samego napędu. Pas wzmocniony włóknami aramidowymi, jest odporny na rozciąganie i odkształcenia, co przekłada się na dłuższą żywotność całego układu napędowego. Rozwiązanie takie sprawdza się świetnie w rowerach miejskich, elektrycznych i rekreacyjnych. I wszędzie tam, gdzie komfort, cichość i niska konserwacja są kluczowymi czynnikami. Pomimo pewnych wymagań technicznych i kosztów, rowery na pasku stają się coraz bardziej popularne wśród rowerzystów, którzy cenią sobie zaawansowane technologie i wysoką wydajność napędu.
Czy warto kupić rower na pasku?
Zakup roweru na pasku może być atrakcyjną opcją dla wielu osób, ze względu na kilka istotnych korzyści. Przede wszystkim takie jednoślady charakteryzują się znacznie mniejszymi kosztami eksploatacji w porównaniu z tradycyjnymi modelami napędzanymi łańcuchem. Taki napęd ma bowiem tendencję do mniejszego zużycia, jest cichszy w użytkowaniu i wymaga mniej konserwacji niż łańcuchy. A to przekłada się na niższe koszty eksploatacji i mniejszy nakład czasu na konserwację. Ponadto rowery na pasku mogą zapewniać bardziej płynną jazdę. Jest tak, ponieważ element ten nie ma tendencji do ślizgania się lub skakania jak łańcuch podczas zmiany przełożeń. Jest to szczególnie korzystne dla osób szukających komfortu i płynności podczas jazdy. Jednak warto również wziąć pod uwagę, że paski mogą być mniej wydajne w przenoszeniu mocy niż łańcuchy w niektórych sytuacjach. To z kolei może być istotne dla bardziej zaawansowanych rowerzystów. Ostateczna decyzja o zakupie pojazdu z takim napędem powinna zależeć od indywidualnych preferencji użytkownika. A także od oczekiwań co do wygody, kosztów eksploatacji i wydajności podczas jazdy.
Ile wytrzymuje pasek w rowerze elektrycznym?
Wytrzymałość paska w rowerze elektrycznym zależy głównie od jego jakości, regularnej konserwacji oraz intensywności użytkowania. W ogólnym rozrachunku dobra jakość tego elementu powinna zapewnić wytrzymałość na tysiące kilometrów jazdy. Jednakże wiele czynników może wpłynąć na jego żywotność. Mogą to być między innymi warunki atmosferyczne, technika jazdy, obciążenie roweru i moc silnika. W warunkach normalnego użytkowania napęd paskowy do roweru może wytrzymać od kilku tysięcy do nawet kilkunastu tysięcy kilometrów bez większych problemów. Jednakże jak w przypadku każdego elementu pojazdu może on ulegać szybszemu zużyciu. Wymaga także regularnej konserwacji oraz czasem wymiany. Regularna kontrola napięcia napędu paskowego do roweru oraz jego stanu, smarowanie i czyszczenie mogą znacząco wydłużyć jego żywotność. Warto również zauważyć, że niektóre modele rowerów elektrycznych mogą mieć systemy, które zmniejszają obciążenie napędu poprzez wspomaganie siły nacisku podczas zmiany biegów. To zaś może dodatkowo wydłużyć jego żywotność. Dokładny zatem czas, przez który pasek będzie działał bez problemów, będzie zależał od wielu czynników i może się różnić w zależności od specyfiki użytkowania.